Alla inlägg under mars 2012

Av åsa eriksson - 30 mars 2012 09:50

En liten rolig historia får kröna vår helg denna gång..

Maja /Emma på besök vi tar alla chanser att träna matte och stavning med tjejerna och dom gillar det!

Reklambladet från Willys

2 chipspåsar för 24.-

vad kostar en påse frågade jag Maja..nyss fyllda 9 år..12 kronorblev svaret nästan omgående..

morfar la in en fråga till ..

vad blir 10 påsar då??

Maja snabbt som ögat ..då morfar blir det PARTY!

Mormor godkände svaret..

 

 

stavningen går bra..lite klurigt bara ibland ..båda barnbarnen hade skrivit solglassögon..så när vi skulle rätta så frågade jag ungarna..tar ni på era  solGLASSögonen så går vi ut...

Skratt och åter skratt..de förstod piken fast den var fin och med dessa ord så vet dom säkert hur just solglasögon skall stavas .....

 

 

HA EN FIN HELG ALLA VÄNNER!!!!!!


Av åsa eriksson - 27 mars 2012 08:39

finns inte mycket att orda om.men eftersom jag på något sätt finner detta så givande för själen..skall jag försöka tota ihop något idag också!

 

inte många bloggar som verkar ha skrivklådan igång..bilder finns och dessutom mycket fina sådana..kamera/fotointresset är stort hos alla..från tårtskapelser/blommor/djur/barn/inreding.....stimulerande!

 

Meeeen jag saaaknar debatter/kloka ord och underfundiga inlägg som ger vardagen något att fundera över...rätt och slätt har aldrig varit min starka sida..det skall explodera av goda ideer och tankeväckande ord..skall väl sägas att jag är allätare när det gäller debatter ..politik/hundar/skola/barn/ ja, i stort sett allt som går att diskutera om..........PRO är ju det som ligger oss i tiden..jag får väl börja angagera mig där..finns säkert mycket att lära.....för att diskutera har just den effekten...man lär sig otroligt mycket om man har öppna sinnen...likt ringar på vattnet så börjar man fundera/söka efter det troliga och förhoppingsvis så upptäcker man felen man haft och naturligtvis blir det en milstolpe av glädje om man råkar ha rätt och samtidigt lyckats med att lära någon annan något som de inte visste....

Livet är en skola...och jag hoppas jag har många år kvar på skolbänken!

 

Dagens funderingar!/ att inse att jag inte alltid har rätt/och att jag fortfarande har mycket att lära/men att jag även kan en hel del...man får inte vara blyg!

 

Av åsa eriksson - 26 mars 2012 12:26

Helgen är nu ett minne blott..och en ny vecka på intågande..med allt vad det innebär!

För hundarnas del så blir lössläpp en del av dagen så det känns/syns på våra hundar..de är mer nöjda nu..ja,Breezan kan fortfarande nå formtoppar..inomhus!

 

Påsken närmar sig med stormsteg och likaså träningarna på banan..

Leffe och jag satt och räknade utgifter och mil på vår livsstil med tävlingsmaskinerna..Oj,Oj,Oj!!

Inkomsterna Oj!!

Nu sätts sommardäcken på och så börjar snart vår/ sommar/höst-turnen.......

vi vet inte hur/vart/när den börjar/slutar

skall checka in tävlingskalendern..men hundarna styr vårt mål..

inbjudna lopp/kondition/formtoppar/löp allt påverkar............

 

 

vi är bland de mera lyckligt lottade..när det gäller planeringsbiten..lediga hela veckan..året om..lönen desto mindre..men det är ju bara vi två,så det tycks fungera!

 

många har tydligen kommit ut på banan redan..dock inte våra hundar..lite mera lössläpp bakom sig tycker jag nog att de behöver..

annars är nog konditionen som den brukar varken bättre eller sämre..och det brukar räcka rätt långt!

 

nu skall jag försöka mig på en sittning i min solhörna..i alla fall en liten stund!



 

Dagens funderigar/försöker bromsa upp våren ett tag-är inte klar med allt!



 




 

 

 


Av åsa eriksson - 25 mars 2012 22:01

Främmande från Tystberga..

hundar från vår kennel med matte/husse/vännerna Anncie och Tobbe...gästade Ramnäs med omnejd !

Trevligt hade vi ..och vi tackar ödmjukast för den enorma smörgåstårtan som smakade delikat..det var längesedan vi träffades och hundprat blev det gott om..vi vitsade till det ordentligt..och Anncie plåtade hundara när de provade på..spår..

  duktiga vovvar...här har dom spårat/et

promenad genom stora Ramnäs vra snart gjord..

  

här Starkodder/Classic/Blåkulla..

  

Breezan fanns på plats.........

  

Sola i min hörna hann vi också med....uppskattades av Anncie!

En fin dag..med massor av skratt /sol och smörgåstårta!

Av åsa eriksson - 21 mars 2012 09:56

denna gång av hundarna..tävligsmaskinerna...

Jackson(DS En Stor Stark) fick vi nu äntligen besked på vad som troligtvis fattades honom förra tävlingssäsongen..vi körde ju som bekant med vattentramp..som gjorde honom stor och stark i ordets rätta betydelse...

han blev tyvärr för stark ... igår upptäcktes ärrbildningar  i ligamenten på bägge sidor om en ländkota..när skadan hände och i vilket lopp vet jag inte..men som jag sade.. ifjol så hade han 0 kraft i rumpan....redan i begynnelsen..vi sökte otaliga ggr men allt var Ok när han rörde sig......och det var naturligtvis vad jag  idag kan förstå för att musklerna bar upp kroppen så bra..så gömdes skadan..från seende..och eftersom han såg så otroligt fin ut i rörelser och extriört så brydde sig ingen om att känna på honom..Syynd!!!!!!

Jonas trodde att han gått omkull eller slagit i..det kan också var en variant att han slagit i maskinen..gått omkull har han inte gjort!

 

Jonas använde nu en slags stötvågsbehandling som pressade ut ärrbildningarna......och i dag på morgonen ser Jackson ut som en unghund..

skönt att detta spektakel äntligen fick ett slut....hur han blir på banan...ja,han är ju  dock 5 år så det mesta/bästa är ju förbi..men en säsong som är/blir bättre än i fjol tror jag säkert..så även Jonas!

 


Cashen(DJ Black Jack) 

Jonas tyckte att han hade ett pådrivande temprament i positiv bemärkelse....han hoppade och studsade sig fram..och så ÄR ju våran Cash  ...fortfarande under utveckling ...men bra i konstruktionen..

rättade till en lite nackskada.....

 

Breeze

Vi var spända ..på vad Jonas skulle tycka..och känna..jag var inte med..så Leif fick berätta..och det gjorde han med inlevelse!

Jonas började med att fråga hur gammal hon var..

18 månader

aldrig i livet..finns ingen unghund som ser ut så här..

jo,,sa Leffe

många ¨..långa fiina ord sas.. om vår lilla /stora Breezan..hon jämfördes med en högklassad travhäst har glömt namnet..

perfekt byggd för att kunna springa fort och redan helt klar i muskler och senor..Jonas var förundrad och lite impad att en så ung hund hade allt på sin plats..även vi är det!

Jonas ord till oss på vägen ..om inte hon blir bra på banan så har ni gjort fel....oj,vilken press på oss då.............

Lova att Åsa mailar mig när hon har satts på banan.....visst Jonas..men mycket återstår....

vet att hon är snabb/har viljan /har  gått med annan hund...syskonen är mycket snabba..så visst finns det en chans att vi ännu en gång får en tävlingsmaskin som heter duga.... loppen och motstånden är hårda ..men  Breezan har de förutsättningar som krävs....sen får vi se! 

 

men jag tar inte på mig äran den skall gå till Breezans uppfödare Probaxon..och Peter..

Hon är en go tjej,med mycket spring i benen och en vilja av stål..och det gör inte ont att säga att hon är ett bra exemplar av en tävlingsmaskin....och helt underbar som hemmahund..även om hon ibland ställer allt på  sin spets....

 

Vi då..ja,jag måste ut och springa NU...syns och känns..är iget bra exemplar av en pigg snart 70_åring..men det skall snart ändras på..

Leffe då ..han inväntar sin 70-årsdag..om några veckor smäller det..men han är i form..så där behövs egentligen bara lite finputs..som rakning och lite nya kläder..det får vi fixa till!

Barnbarnen hjälper till med hjärnkontoret..utan dom vet jag inte hur jag/vi skulle fungera....dom kommer med dagens sanningar och dom får oss att tänka till...tack, snälla Sofi/Janne för att vi får rå om dom ...måndag-tisdag..och lite mer..tror att vi har nytta av varandra ..de unga/de gamla..

 

I dag vårfint och rätt varmt ..solstolen väntar..och idag kände jag för att skryta lite/mycket grann....

här en bild på den kände travhästen..nja, kanske inte..men den är den senaste erövningen här hemma!

 

 

Dagens funderingar/hur står det till på tävlingsfronten..och hur pigga är husse /matte/tack för barnbarnen!

 



Av åsa eriksson - 20 mars 2012 09:49

i morse låg ett tunt vitt täcke på marken...snö!!!!

inte så kallt som igår..då på grund av blåsten..Leffe redan iväg..har bara två hundar hemma..vilken skillnad..dessutom är dom ju lite till åren komna!

 

Leffe tyck gilla läget när han får dra hemifrån...förstår att det känns skönt..denna vinter har varit prövande ur många synvinklar..

 

i går nämnde jag att Cashen var så rar...hoppade själv i badkaret vid baddags..men det var ingen nyhet hemma hos Sofi/janne..där hoppar bägge tikarna i samtidigt och står och står tålmodigt och väntar på varandra tills allt är klart...

man får aldrig vara bäst!

 

Nu skall jag passa på att njuta av stillheten och lugnet....

 

Av åsa eriksson - 19 mars 2012 08:54

ännu en helg bakom ryggen..

inget märkvärdigt har hänt ..och tur är väl det!

Ibland så uppskattas vardagens lugna lunk..idag är det snorkallt/blåsigt och snö i luften............................

Leffe är och inhandlar en gräsklippare..och imorgon blir det Jonas..som får se över våra hundar..onsdag inköp av sommardäck..

pengarna rullar....

 

Nu skall jag in på SHCF...hörde att det kommit ut protokoll från styrelsemöte..återkommer säkert ang.detta

 

Har nu läst protokollet..och det fanns en hel del matnyttigt..både tråkiga och goda nyheter..det som först slog mig är att enskilda medlemmar verkar vara mer angagerade i hundkappen nu än förr..och det är bra !

 

En hel del ikomna motioner..

kongressen ligger för dörren och denna gång skall jag försöka deltaga som publik..Sofi är kongressombud så jag slår följe..

Nu är det dags att gnugga igång geniknölarna för idag är det även läxläsnig i ÅK 1-2 ..

 

Måste bara tillägga en rätt skojig sak ..när det gäller vår Cash(DJ Black Jack) han är lättlärd och okomplicerad(utom då när det gällde att stå stilla i startboxen..men även det är på ingång)

 

När han skall duscha /bada så hoppar han i badkaret på en gång utan att vi hinner blinka,tur att badmattan ligger på plats..sedan står hand är och njuter..man blir glad av sånt!

Men nu har  han blandat ihop kloklippnig/bad så när Leffe nu skall klippa klorna så hoppar han i badkaret fort som attan..hörde hur husse skrattande lyfte ur honom igen..och hörde honom småsnacka med Cashen..att i dag är det inte baddag..man kan inte bada varje dag..hoppas/undras om han förstod det..Cashen alltså!



dagens funderingar/hundkapp med stort H

hoppas att allt blir till belåtenhet för alla!

Kan det vara min ålder som gör att jag trots allt finner det mesta riktigt bra numera .................................och dagens skratt/Cashens badkarshopp!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards