Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Onsdag

Av åsa eriksson - 26 oktober 2011 10:57

och genomgång av vår bil..lite som måste fixas..

är faktiskt lite sugen på att skaffa en mindre bensinsnålare..gärna diesel, nackdelen är att man kommer så lågt ned på marken i alla sk vanliga bilarna,vår Wv Caravelle är väldigt funktionsduglig..vi får se hur det blir!

 

Vi har totalt 6 whipper och vi behöver inte sära på dem vid tävlingar...visserligen har vi hanarna för sig och tikarna för sig..men vi har inte varsin bur åt varje hund..det fungerar bra med stilburar ..dom är stora och 2 dörrars...och ståhöjd för hundarna tycker jag är ett måste..och att de kan förflytta sig mellan varandra och byta plats..

 

vet att jordbruksverket förr var ute och kontrollerade våra kapplöpningshundars utrymmen..det är ju väldigt noga med mått i höjd, bredd och längd.

 

Och det är ju bra .....

har kollat lite på en C Berlingo Diesel..skåp med 3 dörrar...gott om plats och som sagt väldigt bensinsnål..och prisvärdig..nackdelen är att det bara finns två säten.

men i dagsläget så tävlar ju Sofi och Janne själv nuförtiden ..så barnbarnen finns ju med ändå..det har blivit lite lättare att planera billigt för oss!

 

Två bilar är inget att tänka på för oss pensionärer..det är dyrt nog ändå!

Nästa år tävlar vi förhoppningsvis med tre hundar ..det är jobbigt..men skall kunna fungera..men det kostar massor av stålar att anmäla sina hundar..220:-/hund varje tävlingstillfälle ..och jag tror att vi får välja lopp och varva hundarna..vi har hittintills tävlat så gott som varje helg..så det går snabbt att räkna ut de ekonomiska bortfallet..nu har ju denna sport gett oss så mycket tillbaka ..och att ha en livsstil/hobby på äldre dar är inte fel..allt kostar !

 

Vintertid så är det lugnt på alla fronter..vi får mer tid över för våra barnbarn och har nu betsämt mig för att gå med i PRO ..ja, det satt långt inne men det är bara att gilla läget som man säger ..skall då börja på deras gympapass..

Hundarna mår bra av denna tid mellan november och januari..dom laddar batterierna även dom..just nu är det lite svårt att föstå hur det skall gå till att varva ned doggarna..dom har hur mycket energi som helst..men så är det alltid på hösten.

Ev .kommer en stor operation att göras..har inte kunna bestämt mig på den fronten..en rekonstruktion av mitt borttappade bröst..det kommer att göras från  magen(inget som jag är emot)..men det är ca 4 månaders rehabilitering..och jag känner mig inte beredd på det ännu..njuter fortfarande av att känna mig frisk och stark..

Lägger inte ned så stora funderingar på detta i nuläget..det blir som det blir..

 

Rosa bandet kampnjen gör mig faktiskt lite illa berörd..trodde inte det..men en liten rysning går genom kroppen ..och jag blir påmind om saker som man helst av allt vill glömma......................................

 

Ja,vad man funderar och funderar..tänkarna gör väl att hjärnan håller sig ajour hoppas jag..det gäller att sätta sprutt på det mesta....kan komma på mig ibland när vi är ute och kapplöper..(vi har ju gjort detta i snart 30 år ..och många gamla hundkappare hänger med än..liksom vi själva..) att jämföra hur vi såg ut för ungefär 20 år sedan och hur vi framförallt beter oss nu..visst är det skillnad..vi gick med raska snabba steg ..nu går det långsamt och ofta med lätt böjda ryggar och glömskan är vårt gissel..men visst tusan skall vi hålla på med hundkapp..och ibland så undrar jag HUR.. så många utav oss fortfarande kan ha så bra hundar som vi har..för orken och kroppen har ju fått sina törnar med åren ,erfarenheten/tankarna  bär vi med oss ..ibland som en ryggsäck ....allt är ju inte positivt..envisheten ..och kunskap finns i massor hos de gamla hundkapparna..och ibland tar nostalgin över och vi pratar i massor om det som var förr....

 

Tänker också med viss vördnad och förundran på en (gammal /då menar jag inte åldersmässigt utan som hundkappare) .... som för en tid sedan gick bort....hur han in i det sista tävlade med sina hundar och troligtvis var det detta som höll honom vid vigör sä länge................

 

Vi är ett alldeles särskilt släkte vi hundkappare..tålig som få..och ibland brukar jag jämföra oss med golfarna..

två olika kategorier som vistas ute från morgon till kväll i ur och skur!

 

Detta var onsdagens funderingar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Lisa

Lisa

27 oktober 2011 23:41

Hej Åsa - jag reagerade när jag läste PRO och såg dig framför mig...du känns inte PRO-ig liksom. ;) Men så kom jag på att jag för flera år sedan deltog i en oljemålningkurs i PROs regi, där vilade inga halta löss...om man säger så...

Skön läsning om dina funderingar, iakttagelser angående hundkappare...hoppas vi också en dag kan se tillbaka och få kalla oss äkta sådana...

Ha de gott i höstmörkret och ta det lugnt med projekten.... ;))) Gympa låter bra!

http://krokens-whippets.bloggplatsen.se

åsa eriksson

28 oktober 2011 09:46

Lisa..så kul att ni själva har tankarna kvar att fortsätta hundkapperiet...det är som du redan vet en livsstil..på gott och ont..mest gott då förstås...
att vi har hunnit bli PRO hundkappare ändrar ju inget alls egentligen..men som sagt ibland blir jag stående och ser förundrat på hur vi och andra stapplar fram med våra tävlingsmaskiner..hundarna själva tycks inte märka nån skillnad och tur är väl det..även dom tycks gilla läget.
Projekten som jag brukar SKAPA så här på höstkanten..får vänta ..så också gympan..hade bara satt operationen på pränt så kom det som man säger... som ett brev på posten..eller den som sa´et han ha´et..den stora dagen blir den 15.11..mycket funderingar ligger runt detta ..så än är inte sista ordet sagt..kanske jag rymmer..

Positva vibbar var det och det får jag vl se till även på hemmafronten..skönt att Klara är hemma igen och att det har ordnat sig till det bästa...betyder som sagt mycket i vardagslivet...positva vibbar ger jag till dig och Anders och Klara i höstmörkret....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa eriksson - 24 augusti 2017 09:14

nya tag .. livet rullar vidare..med hundar/barnbarn/barn skrivandet kommer jag att ta tag i om några dagar ha en fin dag ..   ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:05

   det har hänt en hel del.. SM i hundkapplöpning har gått av stapeln..inga hundar från oss anmälda..   dock en Veteran DJ Vargtass SM-vinnare 2011/ och 2:a i semin/4 i sm final 2016 Grattisar! Debuterade gjorde GH-Girpower /ägare Hanne ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:02


         12 år ..och jag 72 ..det går med rasande fart vill jag lova..   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 10:03


  står för dörren.. vi laddar.. och gör som ....   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 09:45

  är klar för licens/ månad juli.. senast sprang han tillsammans med Irwin/Vito som han kallas.. lämnade ett par längder i start till Vito.. för en gångs skull bytte Vitpår direkt utanför box / gick direkt in..Jack fattade galoppen bytte ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Ovido - Quiz & Flashcards