Direktlänk till inlägg 17 september 2013

tisdag/höst

Av åsa eriksson - 17 september 2013 08:44

nu får man faktiskt medge/eller rättare sagt man får finna sig i att hösten är här på riktigt..

Helgen som gått var i tävlingarnas tecken..

Breezan startade i kortlopp/men lyckades inte något vidare/skaplig start/men verkade inte riktigt på hugget/slutade fyra av fyra startande...stod grensle ikurvan och bägge innerhundarna fick börja om...tur att hon är stark/och inte gick omkull/

det är sådana gånger som det skulle vara kul att se det filmat..

men jag vet att Katta tog bildsvep/  Leffe tittade på bilderna /så klart är att det krånglade till sig...


DJ Kalle Kula han verkade i slag och tog ledningen i sitt lopp/och bara drog..

faktiskt kan man säga så/en kanontid 19.20 klass 1

duktiga är dom i DJ-kullen..


DJ Black Jack fick träna ett supersprint/för att checka in om han ser OK ut/och det gjorde han/såg helfin ut/han är en kurvtagare han/men det är ju faktiskt hela kullen/har inte uppskattat det så mycket förr/har tagit detta för givet/men har nu upptäckt att alla är inte födda med den egenskapen..visst kan hunden lära sig kurvteknik/men har man det medfött så är det en klar fördel/och mycket har det att göra med hundens framben/skuldrans lutning..


har funderat igen om detta med rasens egenskaper/rasstandard..

har också kunnat se lite på att det som skiljer allramest på hundar som springer på tävlingsbanorna/och hundar som enbart ställs ut/är faktiskt benstommen..

utställning/grövre-mycket grövre

kapplöpning /tunnare


om man tittar på vad domaren dömer/så prioriteras idag/whippet med grov benstomme/breda fronter/lång rygg/mycket vinklar


vad rasstandarden säger /är bra benstomme/inte för bred front/inga överdrifter!!!


är det domarna som styr aveln/kan tyckas så..

tänk om vi kunde enas om att få behålla rasens ursprung/precis som Skk regler säger /inte utveckla/utan behålla..

nu kommer det gamla vanliga..


Användningsområde/kapplöpning

men hur går det ihop/om domaren dömer fram det som anses som fel/och dömer bort de hundar som ligger närmare rasstandarden/men som i sammanhanget/kommer bort för de mer iögonfallande med mycket av allt/

eftersom rasstandarden säger att whippeten skall vara byggd för att röra sig snabbt/och användning/kapplöpning/så måste givetvis hunden vara så korrekt byggd som möjligt för detta ändamål/varför då döms inte whippeten med utgångsläget/arbetande hund....som skall klara av att springa fort/och jaga..och jag hoppas också att jaktlusten skall ingå i helheten whippet..


för att inte  whippet skall delas i två raser/så bör domarna /döma hunden efter funktion/inte bara efter skönhet..själv anser jag att whippeten skall uppfylla den anatomiska korrekta uppbyggnaden/vad är då korrekt/och vad är en korrekt rasstandard/

många förståsigpåare säger att vi som sysslar med hundkapp/mäter våra hundars olika kroppsdelar/kan nog stämma,men jag tror inte det är för att hunden skall kunna springa snabbare utan snarare för att den skall kunna prestera maximalt//utan att dra på sig skador/att sedan lungvolym/syreupptagning/löphuvud avgör vem som är snabbas vet vi/och vi vet också att en komplett hund presterar bättre/och mår bättre /och detta är ju egentligen vad rasstandarden går ut på..

lungvolym/korrekt länd/längd på rygg,tex en rak rygg är mer skadebenägen än en något böjd/frambens/bakbensvinklar/m.m /så vi ser absolut inte bort från hur hunden är uppbyggd ,snarare tvärtom/har mött många duktiga uppfödare som fått fram framgångsrika kappare/som kan otroligt mycket/och dessutom håller måttet på hur en korrekt whippet skall se ut ...att jag utrycker mig så här/är för att man ofta får höra att whippet på rundbana är sämre/annorlunda/än vad egentligen standarden säger/

stämmer absolut inte enligt mig/en icke korrekt byggd hund kan inte klara av att tävla..och prestera bra ..

den optimala hunden kan/skall springa snabbt/stark...jaga med synen..uthållighet kan tränas/

visst finns det mindre vackra/mer vackra individer inom rasen..som hos alla andra/men frågan är om vi gör whippeten rättvis med att utveckla rasen/istället för att behålla den.. själv tror jag det har blivit lite omvänt i tänkandet i avelsarbetet/man avlar efter ögongodis/istället för att börja i rätt ände/funktion...fuktion för whippeten är en lätt snabbspringande hund utan överdrifter/och att utveckla den till en allsidig brukshund/är i mina ögon också ett fel/en whippet skall inte behöva bära packningar /och vistas ute på långpromenader mitt i smällkalla vintern/behåll whippetens ursprung/

och kanske behövs en   ny domarutbildning /inte bara för rasen whippet/utan för alla raser som har en funktion/bruks/eller kapplöpning/

vad håller på att hända/ja,om jag uppfattar rätt/så ledsnar ägarna till springande /jagande hundar/att ställa  sina vovvar/blir inte så mycket mer än ett Exellent/i bästa fall..och det banar vägen till fritt fram/på bägge sidor...och skönheten tar över på ett håll/och snabbheten tar över på det andra hållet/och till slut så har vi varken det ena eller andra/med andra ord så kommer det att avlas på extrema individer/och det måste betalas  på något sätt..ingen bra framtidsversion..........och inom parantes vill jag påpeka att G/VG är ett mycket gott exemplar/och som dessutom har sin funktion i behåll /måste i mina ögon också hålla måttet i avelsarbetet..men visst förstår jag att det är skojigt att tävla med sin hund i skönhet/

detta behövs ju egentligen inte för att avla/föda upp/och jag önskar att det fanns något i all sin enkelhet som en enskild bedömning av avelsdjur/funktion/korrekt standard..


Sällskapshundar utgår jag ifrån att alla hundar är/och också att de säljs som det..

det vore oklokt att sälja utställningshundar/eller som i detta fall kapplöpningshundar/det vore klokare om domarna insåg rasens ursprung/användningsområde och dömde därefter....då skulle rasen bevaras som en/och inte delas upp i två varianter/..vad du sedan vill ägna dig åt som uppfödare/att söka lyckan och avla på snabbare whippet/än normalwhippeten/det är en annan historia och lite av en yrkeshemlighet!!!!!

Och snygga ,trevliga,sunda sällskapswhippar som kan springa fort är ingen nackdel..........


detta ämne är högintressant/och jag hoppas att framtiden ser ljusare ut än vad jag själv befarar..och jag avslutar med att

ännu en diskussion med mig själv har ägt rum/ang whippetens ursprung/att bevara/eller utveckla

SKK:s / säger/ syftet är att bevara..


Nu skall jag ladda för kvällens arrangemang/rundbaneträning/besök hos onkologen/samma tidpunkt/kvällstid /kl.18.00




tillägg:till debatten med mig själv..Åsa du har glömt att det finns bruksklass för whippet ..Javisst ja,LC där SKK har anammat den som kapplöpning/gott och väl och du få också räkna den som en merit/men inte rundbana ,Så var det/!!!!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa eriksson - 24 augusti 2017 09:14

nya tag .. livet rullar vidare..med hundar/barnbarn/barn skrivandet kommer jag att ta tag i om några dagar ha en fin dag ..   ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:05

   det har hänt en hel del.. SM i hundkapplöpning har gått av stapeln..inga hundar från oss anmälda..   dock en Veteran DJ Vargtass SM-vinnare 2011/ och 2:a i semin/4 i sm final 2016 Grattisar! Debuterade gjorde GH-Girpower /ägare Hanne ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:02


         12 år ..och jag 72 ..det går med rasande fart vill jag lova..   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 10:03


  står för dörren.. vi laddar.. och gör som ....   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 09:45

  är klar för licens/ månad juli.. senast sprang han tillsammans med Irwin/Vito som han kallas.. lämnade ett par längder i start till Vito.. för en gångs skull bytte Vitpår direkt utanför box / gick direkt in..Jack fattade galoppen bytte ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards