Alla inlägg under mars 2011

Av åsa eriksson - 17 mars 2011 08:13

En hane  är till salu efter DJ Kalle Kula och Kessy...

länk finns på min blogg 

DJ Kalle Kula

 

 

   

 

valparna är 6 veckor

hör gärna av er till mig också

emmalines-kennel@hotmail.com 

Av åsa eriksson - 16 mars 2011 08:35

Ja,veckorna går fort..med kalla nätter och just nu soliga fina dagar...

 

Igår fick jag ett roligt telefonsamtal..från en väninna från fornstora dar....mycket roligt har vi haft..och naturligtvis handlar det om min uppväxtstad Sundsvall..världen låg framför våra fötter ..eller åtminstone Sundsvall.

 

Dans och heta romanser ..om än bara från ett håll!

Spänningarna var många gånger enbart om man blev uppbjuden av en viss dansant yngling!

 

Detta samtal varande ganska så länge....

kunna få några dagar ledigt från min familj och hälsa på..någon gång under sommaren!

 

Kerstin jag kommer...men vet inte riktigt när!

 

 

så åter till dagens datum i livet..igår var ett av barnbarnen här ..denna gång Maja..hon hade ramlat handlöst (jättehalt ute) och slagit i huvudet så jag höll lite extra koll..Emma var på simträning med morfar............

 

Breezan vår värsting i hundfamiljen ..ändrade sitt beteende över en natt..då Jackson( DS En Stor Stark) tog befälet..det är numera lungt och behagligt härhemma..och Breezan har äntligen lärt sig att koppla av!

 

Just nu sover alla hundar.....vi har tidiga mornar och dom äter mat omkring 6.00-7.00

lite tidigt för oss..men desto bättre när vi börjar tävla..då vill det till att de är morgonpigga..

 

apropå mat..så har vi en stortjuv ..och det är Jackson som aldrig tycks få nog av mat..fastän vi har barhöjd på vårt matbord så lyckas han alltid sno något..igår var det en smörgås..men nu har han fått ordentlig konkurrens från den unga Breezan..hon snodde helt sonika mackan från munnen på honom innan han hann blinka.det gick så fort att han inte ens kom sig för att protestera eller försvara maten..

 

Vi gör vad vi kan för att fostra dessa matglada monster ..men detta händer tyvärr någon gång ialla fall!

 

Hon är tuff vår lilla brud i lyxförpackning..för vacker är hon där hon dansar!

 

Nu skall jag läsa gamla whippetblad..närmare bestämt från juli -94..där finns en artikel

Tankar om funktionsdugligheten hos whippet..skriven av Henrik Härling!

där han bland annat skriver :

Önskesituationen  skulle vara som den i Finland,där ägnar sig många åt tre verksamheter..utställning..rundbana och lure-coursing.Det krävs att hunden är vacker,snabb på rundbana och att den har förmågan att jaga i naturen,så likt harjakt som möjligt..hundarna kan bli ch..inom var och en av dessa grenar..den hund som lyckas med denna bedrift ska vi nog alla ta oss en titt på och fundera över vad de har som gör att de lyckas  med denna bedrift..

jag känner åtminstone ett par som har lyckats...

skulle vi inte kunna ha samma situation i Sverige?

 

skall läsa vidare...

och har nu gjort det..rekommenderar att läsa denna artikel som alltså är snart 17 år och diskussionerna runt hundkappen fanns redan då..

mer axplock från artikeln:

Under 1800-talet kom ragracing till..ur dessa tävlingsformer har våra olika former av kapplöpning sitt ursprung...

sammanfattat följande

WR och Rundbana bevisar inte att rasens funktion och förmåga till bruksarbete..

när jag läser Henriks inlägg så handar den om Eng Lurens fördelar och att där handlar det om jaktinstinkt. Då på levande hare...på kappen behöver hunden endast vara traständ....

Men vad jag kunde läsa mig till så var harjakt det som egentligen visade de rätta jaktinstinkterna..och det är ju förbjudet..  sedan länge.

 

Henrik säger också i inlägget att han är redan då rädd för typglidning om man endast avlar för kapplöpning..

 

han anser att UTSTÄLLNINSAVEL indirekt är funktionsavel..eftersom vi har en rasstandard..och att den beskriver hur en whippet skall vara byggd och kunna jaga så optimalt som möjligt...därför skriver han är det motiverat att säga att mina utställningshundar avlas efter funktion eftersom jag avlar efter rasstandarden.

fortsatt citat:

min ena tik är ett levande exempel ..hon är UTSTÄLLNINGSAVLAD och har vunnit cert på utställning samtidigt som hon dödat flera harar..

slut på citat:

 

ja ,det var vissserligen en ung Henrik..men jag undrar lite över ..hans uttalande KAPPAVEL OCH UTSTÄLLNINGSAVEL det fanns tydligen redan då (vad är det då jag kämpar för)...............???

 

Många tankar delar jag med honom och det är rasstandarden ..därifrån avlar jag också ..på mina whippar som tävlar kapplöpning.

 

Detta uttalande om rasens uppdelande .. är som en röd tråd..och jag kan förstå om detta fanns i andra länder ..och att rädslan för uppdelning fanns redan då..men som jag uppfattar det så har den inoff.redan infunnit sig i Sverige..när han skriver artikeln..

 

Detta är läsvärt och det är nr  62..juli 1994

 

Ingen kritik mot Henrik Härling som i dag är domare................det är bra med debatter.!!

 

Men ett kan vi i alla fall konstatera ..ryktet om kapplöpningshundar har inte blivi bättre....snarare sämre....då fanns ialla fall rundbana med...i önsketänkandet:då i samma stil som Finland!!

Och lite lustigt är det ..för de allra flesta hundarna som idag springer rundbana och är tillika ordentligt duktiga.. härstammar just från Finland...

men tyvärr trots det så har whippeten på rundbana idag ingen större status..

 

Skulle avslutningsvis vilja säga att själv avlar vi efter rasstandard..men med inriktning på kapplöpning..........alltså en whippet som är allround!!

 

          

    

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av åsa eriksson - 14 mars 2011 09:48

Breeze moster Probaxon Amy har fått småttingar 2+4

pappa är Devaj´s Viktor som kan ståta med en titel World champion winner 2010  på rundbana..

  

här kommer bilder från Peter på Breeze syskon Bullet och Busy.....dom är lite mer långbenta än Breeze................

      

här med mormor...............till höger  ..där finns ingen snö..utan fritt fram för bus och lek..längtar efter detta på hemmaplan!

Av åsa eriksson - 14 mars 2011 09:21

DS Element..med stolt matte ..på väg efter seger till prisutdelning..sommaren 2010..

   mycket publik..SM veckan!

Av åsa eriksson - 13 mars 2011 14:51

Söndag..efterdyningar från skidor och åter skidor ..på TV.

Leif har följt upp mangrant..så det gäller att ha god fysik....

 

Hundarna får sina långpromenader ...men jag tycker att det börjar bli tjatigt för hundarna..inget lössläpp så långt ögat når..isigt och halt överallt...

 

Breezan blir nog spindelmannen..förlåt spindelkvinnan..hon är både högt och lågt..och sist när jag tittade ..var hon på väg upp mot taklampan ovanför kökssoffan..försökte sig på en genväg via väggen..

 

Hon har inte vuxit så mycket mer på ett tag..ligger någonstans mellan 47-47,5..väger idag 12,5 kg..fortfarande vacker!!!

 

Men vi får nog räkna med att hon blir uppåt 49-50 cm....inget att göra åt..

 

Många räknar ju höjderna som whippetens största dilemma..jag räknar in den..bland många andra..

 

och fortfarande tycker jag det är trist att hundägare räknar in sina egna valpar och vuxna whippar efter racelinjer och skönhetslinjer......likaså  uppfödare ..de gör det väldigt lätt för sig..tycker jag..

och jag vill nog helst inte räkna in mig till den kategori av uppfödare....men tyvärr så får alla en släng av sleven..............

 

det är självklart att valpköpare lyssnar och lär av sina uppfödare..och sägs det att det att det finns två olika linjer och de dessutom kommer att se helt olika ut ..då är loppet kört tycker jag..

 

Sorgligt när tom.mycket nya valköpare har anammat detta........och dessutom får ett uppmuntrande betyg av den som skall lära ut fakta om rasen whippet...

 

att måla ut en linje som skönhet och den andra som race..förmedlar att racehunden är av sämre kvalite..rent extriört!

 

Och dessvärre öppnar det dörrar för att några helt kan strunta i rasstandarden.....om hunden bara kan springa fort..............

 

 

många av dessa nya valpköpare bär med sig sina erfarenheter och lärdomar de fått av sina uppfödare.....och jag tror att detta är boven i det hela....

 

 

Nog om detta ..det är bara så trist att höra whippetägare/uppfödare som tuggar på om detta 2 olika linjer..och nu har det liksom blivit helt godkänt att även få uttala sig om att de ser helt olika ut..en linje som blir mycket vackrare...än den snabba!

Och som Sofi påpekar i kommentaren, en ras ,en Whippetstandard och att lova att det blir en skönhet eller en snabbis..det kan nog ingen..men en trevlig sällskapshund ..det kan nog de flesta uppfödare lova .....................................

 

 

 

 

Ja ,det blir att ändra kennelnamn till SKÖNHETEN och ODJURET!

 

och det måste man kanske göra för att anpassa sig till framtiden!

Det tar emot vill jag säga..hoppas ingen tar mitt nya kennelnamn..det lär vara många som traktar efter det vad jag förstår..för det ligger ju i tiden att hänga med ..man får inte vara mossig....och rasen måste ju utvecklas..till varje pris..  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av åsa eriksson - 12 mars 2011 15:37

Äntligen tycks det bi lugnt en stund....Zafina var på besök..och Breezan och hon kan då verkligen ta ut svängarna..det går helt enkelt inte att ha dom tillsammans inomhus.....mycket därför det finns överskottsenergi på bägge parter..

 

nu sover Breezan bredvid sin högt aktade storebror En Stor Stark(Jackson)

Där finns det ömsesidig respekt och brorsan vill inte ha alltför stojigt omkring sig..

 

    

Av åsa eriksson - 10 mars 2011 15:12

Har faktiskt glömt att skriva om att vår kennel blev 3:e bästa uppfödare på WR..

 

Tackar våra valpköpare för denna prestation...själva tävlar vi inte alls på WR..det är inte många hundar kvar som tävlar denna gren från vår uppfödning..och de som fortfarande är aktiv..så handlar de om sporadiskt tävlande..kul att det räckte till en 3:placering för vår kennel ändå..

 

Tack de valpköpare som gör det möjligt för oss och vår kennel att hänga med på rankinglistorna..utan er ..ingen placering!

 

 

Av åsa eriksson - 9 mars 2011 10:25

Måste bara lägga in dessa bilder....

Far tillsammans med sina barn.. DJ Kalle Kula (Kruse) är otroligt snäll mot sina barn..kul att se sådana bilder..

              

Här sitter hela gänget

  

här med mamma Kessy

  

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards